Cesta ku kvalitnejšiemu školstvu: štát alebo trh?
Súčasťou programu konferencie Eduforum bude diskusia Juraja Hipša s Róbertom Chovanculiakom, ktorú bude moderovať Zuzana Kovačič Hanzelová. Juraj si myslí, že o kvalitnejšie školstvo by sa mal postarať štát, Robo by to nechal na voľný trh. Na ktorej strane ste vy? Prečítajte si v dnešnom newslettri ich základné argumenty a ak by ste sa chceli dozvedieť viac, prípadne sa aj priamo zapojiť do diskusie, určite príďte na konferenciu Eduforum!
Štát vs. trh
Argumenty Juraja Hipša
Verejné školstvo zabezpečuje rovna-ký prístup k vzdelaniu pre všetky deti bez ohľadu na ekonomický status ich rodičov. Na Slovensku má socioeko-nomické pozadie výrazný vplyv na vzdelávacie výsledky, a štátom finacované školstvo môže tieto rozdiely zmierniť.
Mnohé rodiny, najmä na vidieku, si nemôžu dovoliť prepravovať deti do vzdialenejších škôl alebo platiť školné za súkromné školy. Verejné školy v blízkosti by mali byť scho-pné poskytnúť kvalitné vzdelanie bez ohľadu na geografickú polohu alebo finančné možnosti rodiny.
Verejné školy spájajú deti z rôznych sociálnych vrstiev, čo podporuje rozvoj vzájomného porozumenia
a spoločenského zmieru. Tieto ško-ly poskytujú prostredie, kde sa deti z rôznych pozadí učia spolupracovať, čo je kľúčové pre budúcu súdržnosť a stabilitu spoločnosti.
Argumenty Roba Chovanculiaka
Trh prináša dlhodobo pokrok v po-nuke všetkých možných tovaroch a služieb. Prečo by malo byť vzdelá-vanie výnimkou?
Štát sa 30 rokov neúspešne snaží vzdelávať žiakov z vylúčených ko-munít. Je na čase, aby priznal,
že zlyhal a otvoril priestor súťaži in-ovatívnych projektov, ktoré budú ob-javovať nové funkčné riešenia.
Kde dlhodobo prekvitá sloboda skúšať nové veci, zodpovednosť za výsledky a spätná väzba od záka-zníkov, tam vždy vyrastajú nové in-ovácie, zlepšuje sa kvalita služieb a ich dostupnosť pre široké masy.