Workshopy a diskusie
Informácie dopĺňame priebežne.
Prihlasovanie spustíme, keď bude zoznam workshopov kompletný.
Transformácia vzdelávania: Nevyhnutnosť a možnosti
- Yong Zhao
- Anglický jazyk (bez tlmočenia)
Školské vzdelávanie ako celok zlyhalo. Od 80. rokov minulého storočia prešli ľudské spoločnosti zásadnými zmenami vďaka vedeckému a technologickému pokroku. Vzdelávacie systémy však nedokázali pripraviť ľudí na zvládnutie týchto zmien ani na využitie nových príležitostí. Všetky reformy sa sústredili len na úpravy učebných osnov, drobné zmeny v pedagogike a zvyšovanie zodpovednosti škôl cez testovanie. Ani jedna z týchto úprav nepriniesla skutočnú zmenu. Výsledkom je, že dnešná generácia nemá lepší svet, než mali jej rodičia – a ak nepríde k zásadnej premene vzdelávania, budúce generácie na tom budú ešte horšie. Profesor Yong Zhao poukazuje na nevyhnutnosť transformačných zmien vo vzdelávaní, pričom zdôrazňuje význam individualizácie učenia a schopnosti nachádzať a riešiť problémy v rámci komunít.
Yong Zhao je celosvetovo uznávaný odborník na vzdelávanie a profesor na univerzite v Kansase. Vo svojej práci sa venuje vplyvu globalizácie a technológií na školstvo, pričom zdôrazňuje dôležitosť učenia zameraného na žiaka a podporu kreativity. Je autorom takmer 40 kníh a poradcom škôl, vlád a organizácií po celom svete. Narodil sa v Číne, kde začínal ako učiteľ angličtiny, a neskôr získal doktorát v USA. Viedol významné výskumné projekty, navrhol inovatívne modely škôl a za svoj prínos v oblasti vzdelávania získal množstvo ocenení. Ako vyhľadávaný rečník spochybňuje tradičné vzdelávacie systémy a inšpiruje nové prístupy k vyučovaniu.
Vzdelávanie v ére umelej inteligencie
- Ondřej Šteffl
- Český jazyk
Čo skutočne budú potrebovať dnešní žiaci, až dospejú do sveta rozvinutej umelej inteligencie? A prečo je také ťažké o tom premýšľať? Počas workshopu si vyskúšate, ako sa dá premýšľať o budúcnosti, ako to robiť so žiakmi, ako sa rozhodovať, čo žiakov učiť a ako vám AI môže pomôcť analyzovať a zhrnúť odpovede.
Ondřej Šteffl je zakladateľ a riaditeľ spoločnosti Scio. Tá v roku 2015 otvorila prvú ScioŠkolu. Od septembra 2025 už funguje po celej Českej republike dvadsaťštyri ScioŠkôl, z toho štyri stredné a dve Expedičné (týždeň expedície + 3 týždne online). Cieľom ScioŠkôl je pripraviť deti na spokojný a plnohodnotný život v polovici 21. storočia. Absolvoval MFF UK a je kandidátom vied zo sociológie. V roku 1990 založil prvú súkromnú školu v Československu – PORG. Na riadení spoločnosti Scio sa dnes podieľa len strategicky a ako vizionár.
Ako rozumieť tomu, čomu mám svojich žiakov učiť
- Štefan Porubký
- Slovenský jazyk
Čo je potrebné urobiť, aby sme v triede prešli od preberania učiva k vytváraniu príležitostí pre učenie sa žiakov? Mať jasno v tom, čo chcem, aby sa naučili. Workshop vás interaktívnou formou prevedie myšlienkovými procesmi, ktorými prechádza učiteľka/učiteľ pri príprave scenára svojej vyučovacej hodiny, ktorá je orientovaná na podnecovanie aktívneho učenia sa žiakov.
Štefan Porubský bol učiteľom v základnej škole a pôsobil na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici ako profesor pedagogiky. Odborne sa venuje problematike školských reforiem a didaktickým aspektom školského vzdelávania. V súčasnosti spolupracuje s NIVAM v oblasti kurikulárnej reformy a s mimovládnou organizáciou Škola dokorán/Wide Open School n.o.
Princípy učiacich sa organizácií
- Zdeněk Slejška
- Český jazyk
Predstavíme si 7 princípov učiacej sa organizácie, ktoré sú prispôsobené fungovaniu škôl. Na vlastnej koži si zažijete niektorý z nich. Na príklade Eduzměny si ukážeme, ako ich možno podporovať v školách a regiónoch.
Zdeněk Slejška vyštudoval odbor biológia – telesná výchova na Pedagogickej fakulte J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Venoval sa učeniu detí aj dospelých a má za sebou 15 rokov lektorskej praxe v oblasti zážitkovej pedagogiky. Podieľal sa na mnohých vzdelávacích projektoch v úlohe metodika a manažéra pod hlavičkou Prázdninovej školy Lipnice a následne združenia Egredior, ktoré spoluzaložil. V rokoch 2006 – 2010 riadil vo Výskumnom ústave pedagogickom v Prahe Metodický portál rvp.cz, ktorý sa snažil podporovať tvorivých učiteľov a stal sa najväčším odborným portálom v Českej republike. V roku 2010 založil všeobecne prospešnú spoločnosť EDUin, ktorú až do konca roku 2017 riadil. Za svoju podporu systémových zmien v oblasti vzdelávania sa stal v roku 2013 Ashoka Fellow.
Hudba, ktorá spája
- Ivan Šiller a Tomáš Boroš
- Slovenský jazyk
Nepotrebujete vedieť spievať – stačí prísť s otvorenou mysľou a hrdlom.
Hudba je najprirodzenejší jazyk spojenia. Keď ju robíme spoločne, premieňa sa na silný nástroj budovania dôvery, spolupatričnosti a klímy – nielen v triede, ale aj medzi učiteľmi, rodičmi a komunitou okolo školy. Pritom stačia dve veci: priestor a hlas.
V tomto zážitkovom workshope zažijete, ako z pár tónov a jednoduchého rytmu vzniká pocit spolupatričnosti. Ako sa z jedincov stáva tím. Ako sa aj ten, kto tvrdí, že „nevie spievať”, stáva súčasťou niečoho väčšieho. A ako veľmi presakuje táto skúsenosť do vzťahov, ktoré chceme mať aj vo vzdelávaní – rešpektujúce, spolupracujúce, ľudské.
To najľudskejšie, čo si môžeme v škole odovzdať, nie sú vedomosti, ale zážitky spolupatričnosti. V dobe, keď školstvo čoraz viac zdôrazňuje individualizáciu a výkon, práve táto spoločná ľudská skúsenosť nám často chýba. A pritom môže byť tým najjednoduchším krokom k lepšiemu svetu.
Ivan Šiller je koncertný klavirista, mentor a lektor v Superar Slovakia v oblasti rozvoja hudobných schopností učiteľov. Vytvára a riadi nové alternatívne vzdelávacie inštitúcie –InMusic a Učiteľské kolégium. Pôsobí ako docent na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského.
Tomáš Boroš je metodik Superar Slovakia, didaktik hudby,
skladateľ a publicista. Autor dvoch monografií a štyroch metodických publikácií v hudobnej
edukácii. Tvorca zbierok pre klavír a lektor seminárov Orff Schulwerk.
Pedagogika Matky Prírody – ako zvedavosť, hravosť, spoločenskosť a slobodná vôľa detí podporujú ich učenie
- Peter Gray
- Anglický jazyk bez tlmočenia
- Workshop vedený online
Deti vďaka evolúcii prichádzajú na svet výnimočne pripravené učiť sa o fyzickom, spoločenskom a kultúrnom svete okolo seba. Workshop začne predstavením tohto „prírodného dizajnu” a výskumov, ktoré dokazujú silu vrodenej motivácie pri učení. Následne budú mať účastníci priestor podeliť sa o svoje myšlienky a otázky k tomu, ako môžu školy, v ktorých pôsobia, podporovať – a nie potláčať – prirodzené spôsoby učenia sa detí.
Peter Gray je výskumným profesorom psychológie a neurovedy na Boston College. Viedol a publikoval výskum v behaviorálnej biológii, vývinovej psychológii, antropológii a vo vzdelávaní. Je autorom viacerých vydaní medzinárodne uznávanej úvodnej učebnice psychológie (Psychology, vydavateľstvo Worth). Väčšina z jeho výskumu za posledných 30 rokov sa zameriava na úlohu hry v ľudskej evolúcii, a najmä na to, ako sa deti vzdelávajú prostredníctvom sebariadenej hry a skúmania. Tieto myšlienky rozšíril v knihe Svoboda učení/Free to Learn, ktorá bola preložená do 18 jazykov. Je tiež autorom blogu s názvom Freedom to Learn (Sloboda učiť sa) pre časopis Psychology Today. Je jedným zo zakladateľov neziskovej organizácie Let Grow, ktorej poslaním je obnoviť slobodu detí hrať sa a objavovať nezávisle od kontroly dospelých. Na konferencii vystúpi naživo cez online prenos.
Tvorivo od začiatku: Ako meniť školu cez dizajnové myslenie
- Anne Bamford
- Anglický jazyk bez tlmočenia
Tento interaktívny workshop pozýva učiteľov, facilitátorov a odborníkov zo všetkých oblastí vzdelávania objaviť, ako môže dizajnové myslenie a tvorivé plánovanie meniť kultúru, inšpirovať inovácie a vytvárať atraktívnejšie prostredie pre učenie. Či už ste učiteľ, líder, tvorca kurikula alebo iniciátor zmien vo vzdelávaní, odídete s praktickými nástrojmi, prispôsobiteľnými šablónami a novými stratégiami, ako včleniť kreativitu do každodenného plánovania aj dlhodobého smerovania.
Účastníci si vyskúšajú metódy inšpirované dizajnom – ako sú plánovanie založené na dizajne, ideové šprinty, mapovanie empatie, personifikácia či prototypovanie – a zamyslia sa nad tým, ako malé, zámerné zmeny v plánovacích návykoch môžu viesť k väčším kultúrnym a štrukturálnym posunom. Workshop podporuje tvorivé sebavedomie na všetkých úrovniach a je otvorený ľuďom z formálneho, neformálneho aj informálneho vzdelávania. Pridajte sa a odíďte pripravení viesť a učiť sa tvorivejšie – hneď teraz.
Profesorka Anne Bamford je vzdelávacou futuristkou a vášnivou pedagogičkou umenia. Riaditeľka Medzinárodnej výskumnej agentúry a prezidentka organizácie Education Inspiring Peace Laboratory. Bola riaditeľkou pre strategické vzdelávanie, zručnosti a kultúru mesta Londýn. Anne je medzinárodne uznávaná za svoj výskum v umení, prepájaní životných zručností a vizuálnu komunikáciu. Je odborníčkou na vzdelávanie, rozvoj zručností a talentu na medzinárodnej úrovni. Vo svojom výskume sa venovala otázkam kreativity, technológie, inovácie, rozmanitosti, sociálneho vplyvu a rovnosti.
Skús, skúmaj, spoznaj.
- Zuzana Besson
- Anglický jazyk bez tlmočenia
Či už ste prírodné vedy milovali alebo neznášali, tento interaktívny workshop vás vtiahne do objavovania spôsobom, ktorý vám zostane v pamäti. Nie preto, že si zapamätáte chemické pojmy. Ale preto, že dáte veci do súvislostí, zažijete proces vlastného objavu a radosť zo skutočného porozumenia, ako náš svet naozaj funguje. Začneme praktickou otázkou zo života: Niektoré drahé oleje sú s morskou soľou, cesnakom, hľuzovkami. Je to len na efekt alebo to robí niečo viac? Cez pokusy, hypotézy, skupinové bádanie a diskusiu sa dostaneme k ďalším zaujímavým otázkam: čo je rozpustnosť, ako funguje elektrický náboj, prečo sa niektorými vitamínmi nedá predávkovať a inými áno, a prečo plnotučné potraviny chutia lepšie ako nízkotučné. Workshop je ukážkou výučby postavenej na konštruktivistickom prístupe: pozorujem, experimentujem, dávam veci do súvislostí a až potom vyvodzujem závery. Nie je to len chémia, či biológia. Je to skúsenosť, ktorá ukazuje, ako školské vzdelávanie môže vyzerať. Zmysluplne, hlboko, v kontakte s realitou.
Zuzana učí chémiu a fyziku na škole v Pliešovciach a je pilotujúcou učiteľkou projektu ExpEdícia – skús, skúmaj, spoznaj.
Vyštudovala veterinárne lekárstvo a chcela robiť terénnu veterinárnu prax veľkých hospodárskych zvierat tak, ako ju opisoval James Herriot vo svojich poviedkach. Na výmennom pobyte vo Francúzsku pochopila, že tam je to reálne možné. Preto hneď po získaní vysokoškolského diplomu odišla pracovať do Francúzska. Hneď po prvom roku práce si však uvedomila, že zvieratá neliečia, len odstraňujú príznaky. A tak začala hľadať nové cesty. Narazila na skupinu veterinárov zameraných na výživu a metabolizmus prežúvavcov a počas piatich rokov sa aktívne podieľala na vývoji metódy čo, kedy a akými prostriedkami priamo v teréne analyzovať a ako to vyhodnotiť, aby sme vedeli dopredu odhaliť a liečiť rizikové zvieratá skôr, ako klinicky ochorejú.
Baví ju deti učiť rozmýšľať, spájať súvislosti a hľadať riešenia presne tak, ako to robí v chovoch zvierat a ako to robili vo Francúzsku pri vývoji diagnostickej metódy, ktorá je dnes používaná na celom svete.
Registrácia na workshop
Registrácia už bola uzatvorená.